Logistyka produkcji

Firma NSK uzyskuje homologację SNCF dla łożysk zestawów kołowych TGV

By  | 

SNCF, francuski narodowy operator kolejowy, udzielił ostatecznego dopuszczenia do użytku łożysk zestawów kołowych dla pociągów wysokich prędkości TGV. Ta aprobata stanowi kulminację pięcioletniego procesu, w trakcie którego inżynierowie NSK ściśle współpracowali z SNCF w celu spełnienia precyzyjnie określonych wymogów. Chociaż NSK już otrzymała podobne aprobaty w Japonii, Chinach i Korei, to spółka po raz pierwszy otrzymuje tego typu homologację w Europie. Ponieważ SNCF, dzięki pociągom TGV jest jednym z najważniejszych światowych graczy w sektorze transportu kolejowego wysokich prędkości i posiadaczem licznych eksploatacyjnych oraz testowych rekordów świata, włączając w to największą prędkość osiągniętą przez pociąg 574,8 km/h z 2007 r., firma NSK Europe jest szczególnie dumna z ogłoszenia tej homologacji.

10194_Batterie_des_TGV

Rys. 1. NSK otrzymała swoje pierwsze zamówienie na łożyska zestawów kołowych TGV jako kwalifikowany dostawca SNCF. (zdjęcie: SNCF)

Warunki pracy łożysk zestawów kołowych stosowanych w taborze kolejowym są bardzo wymagające. Obejmują one ciężkie promieniowe obciążenia udarowe powodowane przez połączenia szyn, rozjazdy, a czasami także uszkodzenia kół (tzw. płaskie miejsca), jak również statyczne i dynamiczne obciążenia promieniowe związane z wagą wagonu kolejowego. Istnieje także prawdopodobieństwo występowania obciążeń osiowych generowanych przez ruch boczny, ponieważ pociągi często poruszają się po łukach torów lub kołyszą się (ruch wężykowy). Wszystkie te siły razem formują złożone kombinacje obciążeń, które działają na łożyska zestawów kołowych, wymagając bardzo precyzyjnego «dostrojenia» geometrii wewnętrznych powierzchni tocznych. Dodając do tego konieczne zabezpieczenia przed czynnikami środowiskowymi, takimi jak pył, piasek i deszcz, jak również wymaganie bardzo długich okresów pomiędzy przeglądami, oczywisty staje się poziom złożoności opracowania tego typu produktów.

Firma NSK ma długoletnie doświadczenia we współpracy i odpowiadaniu na potrzeby klientów z sektora kolejowego. Od samego początku firma wspierała rozwój japońskiego pociągu Shinkansen, jednej z przełomowych innowacji w szybkim transporcie kolejowym. W bardziej współczesnych czasach, know-how firmy NSK przyniosło korzyści innym operatorom kolei wysokich prędkości w Korei i Chinach. To skumulowane doświadczenie wraz ze światową renomą NSK, jako jednego z najważniejszych producentów łożysk, zachęciło SNCF do rozpoczęcia rozmów w październiku 2011 r. W trakcie trwania pięcioletniego projektu firma NSK z sukcesem przeszła liczne audyty swoich procesów produkcyjnych i brała udział w szeroko zakrojonych badaniach laboratoryjnych w zakładach SNCF przed początkowymi testami eksploatacyjnymi w 2014 r. Ten ważny krok obejmował zamocowanie ponad 100 łożysk w eksploatowanych pociągach TGV, które były precyzyjnie monitorowane przez ponad milion kilometrów.

Dzięki wiedzy technicznej firmy w zakresie projektowania, produkcji i zastosowań oraz motywacji i poświęceniu wielu zaangażowanych ludzi, łożyska wykazały się wyjątkowo dobrymi rezultatami. Jest jasne, że w przypadku TGV osiągającego prędkość 320 km/h nie ma miejsca na margines błędu. Kolejne 300 łożysk dostarczono w połowie 2015 r. na potrzeby kolejnych testów terenowych, a ostateczną homologację uzyskano w 2016 r.

W oparciu o wiedzę techniczną NSK, łożyska zestawów kołowych TGV różnią się od konkurencyjnych produktów sposobem optymalizacji właściwości konstrukcji wewnętrznej, takich jak profil wałeczków, kształt koszyka, kształt żebra, konstrukcja uszczelnienia i geometria bieżni. Zalety tych atrybutów konstrukcyjnych można było po raz pierwszy dostrzec w początkowych testach laboratoryjnych, w których łożyska zademonstrowały swoją długą żywotność i wyjątkową wydajność operacyjną. Obecnie 400 zamontowanych łożysk NSK nadal pozostaje w eksploatacji, z których większość przekroczyła ponad milion kilometrów pracy w zależności od typu TGV. Dzięki swojemu sukcesowi NSK otrzymała obecnie pierwsze zamówienie na łożyska zestawów kołowych jako kwalifikowany dostawca SNCF.

 

10194_TGV_Duplex_009 002
Rys. 2. Pociągi SNCGF osiągają prędkość 320 km/h, co nakłada bardzo wysokie wymagania w stosunku do łożysk zestawów kołowych.

 

Rys. 3. Łożyska NSK do zestawów kołowych TGV oferują specjalnie opracowane wewnętrzne cechy konstrukcyjne, takie jak profil wałeczków, kształt koszyka, kształt żebra, materiał uszczelek i kształt bieżni.


O firmie NSK

Założona 100 lat temu firma NSK (Nippon Seiko Kabushiki Kaisha) to notowana na japońskiej giełdzie spółka, która z regionalnego dostawcy łożysk kulkowych rozwinęła się do specjalistycznego producenta łożysk tocznych i dostawcy komponentów dla przemysłu samochodowego o silnej, globalnej pozycji rynkowej. Obecnie NSK zatrudnia ponad 31 500 pracowników w 30 krajach. Według stanu na marzec 2016 r. firma osiągnęła przychody w wysokości 975 mld jenów. Wynik ten osiągnięto poprzez nieustannie wzrastające inwestycje w zakresie badań i rozwoju, co pozwala firmie stale poprawiać jakość swoich produktów i usług. Działania te wspierają ważny cel NSK, jakim jest utrzymanie pozycji Nr 1 w „Total Quality”. Oprócz kompletnego asortymentu łożysk tocznych, NSK opracowuje i produkuje komponenty precyzyjne i produkty mechatroniczne, jak również systemy i podzespoły dla przemysłu samochodowego, obejmujące łożyska piast kół i układy kierownicze ze wspomaganiem elektrycznym.

W 1963 r. otwarto w Düsseldorfie (Niemcy) pierwszy w Europie oddział NSK, a w 1976 r. pierwszy europejski zakład produkcyjny w Peterlee (Anglia). Obecnie NSK Europe wspiera paneuropejską sprzedaż dzięki zakładom produkcyjnym w Anglii, Polsce i Niemczech, centrom logistycznym w Holandii, Niemczech i Anglii oraz centrom technologicznym w Niemczech, Anglii i Polsce. W roku 1990 NSK nabyła UPI Group, do której należał znany europejski producent łożysk RHP mający fabrykę w Newark ( Wielka Brytania). Ponadto NSK stworzyła kompleksową sieć autoryzowanych dystrybutorów. NSK Europe jest podzielona na działy biznesowe w oparciu o specjalizacje: EIBU, obejmujący technologie przemysłowych łożysk tocznych oraz technologie liniowe i precyzyjne oraz EABU i ESBU, obejmujące moduły łożyskowe i układy kierownicze ze wspomaganiem dla przemysłu samochodowego. Oddziały NSK Europe zatrudniają 3500 pracowników, osiągając obroty przekraczające 1 miliard euro (stan na marzec 2016 r.).
Więcej informacji – zapraszamy do odwiedzenia naszej strony internetowej: www.nskeurope.pl


NSK Polska Sp. z o.o.
ul. Karczowkowska 41
25-711 Kielce
Poland
NAWROCKA Agnieszka
Phone : +48 22 6451525
Fax : +48 22 6451529
info-pl@nsk.com


NSK Deutschland GmbH
Harkortstrasse 15
40880 Ratingen
Germany
PILATH Marie-Dominique
Phone : +49 2102 4810
Fax : +49 2102 4812290
pilath-m@nsk.com

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *