Diagnostyka

Hybrydowy rower/motocykl korzysta z technologii łożysk NSK

By  | 

Firma evinci Mobility GmbH, innowacyjny niemiecki start-up z siedzibą w Monachium, wykorzystuje łożyska do silników i podwozi firmy NSK w produkcji „Pike I” – roweru stanowiącego nową koncepcję transportu dwukołowego, który przyciąga uwagę obserwatorów z całego świata.

Pike I to pierwsze na świecie rozwiązanie, które łączy w sobie łatwość prowadzenia i dynamikę roweru z mocą motocykla, mówi Klaus Rohde, założyciel i CEO evinci. Co więcej, nasz jednoślad sprawdza się równie dobrze w trudnym terenie, jak i ruchu miejskim.

Jednak nie tylko sama koncepcja roweru stanowi innowację, również jego system napędowy jest nowatorski – jego centralny element to opatentowana konstrukcja, która została opracowana we własnym zakresie przez spółkę macierzystą eVinci – firmę LSP. Silnik elektryczny z magnesem trwałym (PM) przenosi moc przy wykorzystaniu przekładni bezstopniowej (CVT) automatycznie zmieniającej przełożenia przy pełnym obciążeniu, co zapewnia płynne przyspieszenie. Napęd umożliwia pojazdowi uzyskanie przyspieszenia od 0 do 40 km/h w ciągu 4 s, zachowując jednocześnie wysoką sprawność.

Płynna praca i kompaktowa konstrukcja były kluczowymi kryteriami przy wyborze elementów napędowych dla roweru Pike I firmy evinci.

Jednym z głównych zadań w fazie rozwojowej Pike I był wybór odpowiednich łożysk tocznych dla napędu i osi podwozia – w tym elementów takich jak widelce, suport oraz piasty kół.

Ponieważ Pike I jest przeznaczony również do użytku terenowego, musi być odporny na działanie wody, stąd punkty łożyskowań z łożyskami typu otwartego powinny być wyjątkowo dobrze uszczelnione, wyjaśnia K. Rohde.

Napęd Pike I jest wyposażony w wielu punktach w łożyska kulkowe poprzeczne serii 6000 produkcji NSK.

Firma evinci była wspierana w fazie projektowej przez spółkę NSK, która zarekomendowała wyposażenie napędu w wielu punktach w wysokiej jakości łożyska kulkowe poprzeczne serii 6000. Te popularne łożyska NSK są produkowane ze stali wysokiej czystości, tak aby niezawodnie wytrzymywać obciążenia promieniowe i osiowe. W zależności od specyfiki zastosowania seria 6000 jest wyposażona albo w uszczelki, albo po prostu w blaszki ochronne. Dla tych zastosowań, gdzie jest wymagane uszczelnienie, zastosowano sprawdzoną konstrukcję DDU w postaci bardzo wydajnych opatentowanych uszczelek labiryntowych, które gwarantują wyjątkowe właściwości uszczelniające oraz niski poziom tarcia łożyska.

Konstrukcja DDU firmy NSK oferuje wydajne, opatentowane uszczelki labiryntowe, które zapewniają wyjątkowe właściwości uszczelniające i niski poziom tarcia łożyska.

W przypadku wewnętrznych punktów łożyskowań zastosowano otwarte łożyska kulkowe poprzeczne NSK. W sumie w konstrukcji Pike I zastosowano pięć różnych typów i wielkości łożysk. Według firmy evinci płynna praca i kompaktowa konstrukcja (która również zapewnia niską wagę pojazdu) były kluczowymi czynnikami wpływającymi na wybór komponentów napędowych.

Współpraca z NSK przebiegała bardzo dobrze» mówi K.Rohde.  Wykorzystujemy wyłącznie komponenty wysokiej jakości pochodzące od uznanych dostawców, ponieważ mamy surowe wymagania w stosunku do wykończenia, niezawodności i wytrzymałości produktów.

Obecnie ruszyła produkcja seryjna, a pierwsi dystrybutorzy wyrażają duże zainteresowanie Pike I pomimo faktu, że sieć sprzedaży nie została jeszcze skompletowana.  W najbliższym czasie są planowane dalsze ulepszenia tego innowacyjnego roweru hybrydowego.


O firmie NSK

Założona 100 lat temu firma NSK (Nippon Seiko Kabushiki Kaisha) to notowana na japońskiej giełdzie spółka, która z regionalnego dostawcy łożysk kulkowych rozwinęła się do specjalistycznego producenta łożysk tocznych i dostawcy komponentów dla przemysłu samochodowego o silnej, globalnej pozycji rynkowej. Obecnie NSK zatrudnia ponad 31 500 pracowników w 30 krajach. Według stanu na marzec 2016 r. firma osiągnęła przychody w wysokości 975 mld jenów. Wynik ten osiągnięto poprzez nieustannie wzrastające inwestycje w zakresie badań i rozwoju, co pozwala firmie stale poprawiać jakość swoich produktów i usług. Działania te wspierają ważny cel NSK, jakim jest utrzymanie pozycji Nr 1 w „Total Quality”. Oprócz kompletnego asortymentu łożysk tocznych, NSK opracowuje i produkuje komponenty precyzyjne i produkty mechatroniczne, jak również systemy i podzespoły dla przemysłu samochodowego, obejmujące łożyska piast kół i układy kierownicze ze wspomaganiem elektrycznym.

W 1963 r. otwarto w Düsseldorfie (Niemcy) pierwszy w Europie oddział NSK, a w 1976 r. pierwszy europejski zakład produkcyjny w Peterlee (Anglia). Obecnie NSK Europe wspiera paneuropejską sprzedaż dzięki zakładom produkcyjnym w Anglii, Polsce i Niemczech, centrom logistycznym w Holandii, Niemczech i Anglii oraz centrom technologicznym w Niemczech, Anglii i Polsce. W roku 1990 NSK nabyła UPI Group, do której należał znany europejski producent łożysk RHP mający fabrykę w Newark ( Wielka Brytania). Ponadto NSK stworzyła kompleksową sieć autoryzowanych dystrybutorów. NSK Europe jest podzielona na działy biznesowe w oparciu o specjalizacje: EIBU, obejmujący technologie przemysłowych łożysk tocznych oraz technologie liniowe i precyzyjne oraz EABU i ESBU, obejmujące moduły łożyskowe i układy kierownicze ze wspomaganiem dla przemysłu samochodowego. Oddziały NSK Europe zatrudniają 3500 pracowników, osiągając obroty przekraczające 1 miliard euro (stan na marzec 2016 r.).
Więcej informacji – zapraszamy do odwiedzenia naszej strony internetowej: www.nskeurope.pl

NSK Polska Sp. z o.o.
ul. Karczowkowska 41
25-711 Kielce
Poland
NAWROCKA Agnieszka
Phone : +48 22 6451525
Fax : +48 22 6451529
info-pl@nsk.com

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *