Diagnostyka

Łożyska NSK o niskim współczynniku tarcia zwiększają wydajność energetyczną

By  | 

Wykorzystanie w systemach napędowych łożysk kulkowych cechujących się niskim tarciem zwiększa wydajność energetyczną i zmniejsza szum podczas pracy. Łożyska tego typu ograniczają również wytwarzanie ciepła, co z kolei pomaga wydłużyć okres ich eksploatacji. Wykorzystując rozwiązania, takie jak zoptymalizowana geometria bieżni i specjalne konstrukcje uszczelnienia, firma NSK opracowała kilka serii łożysk kulkowych oferujących znacząco niższy poziom tarcia.

Rys.1. Łożyska NSK o niskim współczynniku tarcia osiągają znacząco niższy moment tarcia niż standardowe łożyska tego samego typu.

Podczas projektowania energooszczędnych systemów napędowych, inżynierowie powinni zawsze mieć pewność, że wzięli pod uwagę także łożyska toczne. Wewnętrzne tarcie, które jest wynikiem ruchu elementów tocznych na bieżni, jak również styku z uszczelnieniami standardowymi, może pogorszyć wydajność napędową. Mając to na uwadze, łożyska NSK o niskim współczynniku tarcia charakteryzują się – oprócz innych atrybutów –  opatentowaną geometrią, która zmniejsza powierzchnię styku pomiędzy kulkami a bieżniami. Dodatkowo koszyki z poliamidu wzmocnionego włóknem szklanym i efektywne środki smarne zapewniają znaczące obniżenie momentu tarcia.

Jakość procesów produkcyjnych to kolejny ważny czynnik dla powstania łożysk kulkowych o niskim tarciu. W tym wypadku każda chropowatość bieżni łożyska najprawdopodobniej wpłynie negatywnie na smarowanie, zwiększy szum pracy i będzie generować większe tarcie. To z tego powodu bieżnie łożysk NSK przechodzą dedykowany proces honowania, który został tak zaprojektowany, aby zapewnić wyjątkowo gładką powierzchnię toczną.

Jeśli chodzi o technologię uszczelniania to opracowana i opatentowana przez NSK bezstykowa, konstrukcja labiryntowa zapewnia skuteczne uszczelnienie, nie zwiększając momentu tarcia oraz temperatury pracy łożyska. Jest to niezwykle ważne w zastosowaniach, w których jakakolwiek utrata wydajności jest uważana za szczególnie niepożądaną. Łożyska NSK posiadające bezstykowe uszczelnienia labiryntowe osiągają wysoką szybkość pracy, porównywalną z łożyskami osłoniętymi i jednocześnie są optymalnie chronione w trudnych warunkach środowiska pracy. Dostępnych jest wiele innych opcji uszczelniania w zależności od wymagań aplikacji.

Zapotrzebowanie rynku na łożyska kulkowe o małym współczynniku tarcia jest generowane głównie przez takie sektory, jak AGD – w szczególności dotyczy to pralek, których producenci deklarujący korzystną klasę efektywności energetycznej posiadają wyraźną przewagę konkurencyjną. Również branża motoryzacyjna podejmuje znaczne wysiłki na rzecz zwiększenia efektywności energetycznej układów napędowych pojazdów. Przykładowo, niedawne zastosowanie u klienta NSK poprzecznych łożysk kulkowych o niskim współczynniku tarcia umożliwiło zmniejszenie momentu tarcia o 47% w porównaniu do powszechnie używanych standardowych łożysk kulkowych tego samego typu.

Aby dowiedzieć się więcej o najnowszych rozwiązaniach z zakresu technologii łożysk o niskim współczynniku tarcia, firma NSK udostępniła do pobrania plik PDF będący częścią serii ´Technical Insights´  www.nskeurope.com/downloads/literature_bearing/TI_E_0016_final.pdf


O firmie NSK

Założona 100 lat temu firma NSK (Nippon Seiko Kabushiki Kaisha) to notowana na japońskiej giełdzie spółka, która z regionalnego dostawcy łożysk kulkowych rozwinęła się do specjalistycznego producenta łożysk tocznych i dostawcy komponentów dla przemysłu samochodowego o silnej, globalnej pozycji rynkowej. Obecnie NSK zatrudnia ponad 31 500 pracowników w 30 krajach. Według stanu na marzec 2016 r. firma osiągnęła przychody w wysokości 975 mld jenów. Wynik ten osiągnięto poprzez nieustannie wzrastające inwestycje w zakresie badań i rozwoju, co pozwala firmie stale poprawiać jakość swoich produktów i usług. Działania te wspierają ważny cel NSK, jakim jest utrzymanie pozycji Nr 1 w „Total Quality”. Oprócz kompletnego asortymentu łożysk tocznych, NSK opracowuje i produkuje komponenty precyzyjne i produkty mechatroniczne, jak również systemy i podzespoły dla przemysłu samochodowego, obejmujące łożyska piast kół i układy kierownicze ze wspomaganiem elektrycznym.

W 1963 r. otwarto w Düsseldorfie (Niemcy) pierwszy w Europie oddział NSK, a w 1976 r. pierwszy europejski zakład produkcyjny w Peterlee (Anglia). Obecnie NSK Europe wspiera paneuropejską sprzedaż dzięki zakładom produkcyjnym w Anglii, Polsce i Niemczech, centrom logistycznym w Holandii, Niemczech i Anglii oraz centrom technologicznym w Niemczech, Anglii i Polsce. W roku 1990 NSK nabyła UPI Group, do której należał znany europejski producent łożysk RHP mający fabrykę w Newark ( Wielka Brytania). Ponadto NSK stworzyła kompleksową sieć autoryzowanych dystrybutorów. NSK Europe jest podzielona na działy biznesowe w oparciu o specjalizacje: EIBU, obejmujący technologie przemysłowych łożysk tocznych oraz technologie liniowe i precyzyjne oraz EABU i ESBU, obejmujące moduły łożyskowe i układy kierownicze ze wspomaganiem dla przemysłu samochodowego. Oddziały NSK Europe zatrudniają 3500 pracowników, osiągając obroty przekraczające 1 miliard euro (stan na marzec 2016 r.).
Więcej informacji – zapraszamy do odwiedzenia naszej strony internetowej: www.nskeurope.pl

NSK Polska Sp. z o.o.
ul. Karczowkowska 41
25-711 Kielce
Poland
NAWROCKA Agnieszka
Phone : +48 22 6451525
Fax : +48 22 6451529
info-pl@nsk.com

NSK Deutschland GmbH
Harkortstrasse 15
40880 Ratingen
Germany
PILATH Marie-Dominique
Phone : +49 2102 4810
Fax : +49 2102 4812290
pilath-m@nsk.com

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *