Automatyka i mechanika

Nowe metody zabezpieczeń utrudniających wandalizm i kradzież maszyn budowlanych.

By  | 

Zabezpieczenia nowej generacji: zaawansowany elektroniczny system dostępu do maszyn budowlanych.

Jak twierdzą największe firmy ubezpieczeniowe, kradzieże maszyn budowlanych stały się dużym problemem na terenie UK. W miarę, jak producenci tych maszyn wyposażają je w coraz nowocześniejsze technologie, właściciele poszukują coraz skuteczniejszych metod zabezpieczenia przed aktami wandalizmu i kradzieżą.

W wyniku coraz bardziej zaawansowanej technicznie konstrukcji i wprowadzania kolejnych funkcjonalności, nowe modele maszyn budowlanych nie tylko zapewniają dłuższy czas pracy i zwiększoną produktywność, ale też są wyposażone w kosztowne podsystemy i komponenty stanowiące potencjalny łup dla złodzieja. Ponieważ tego typu sprzęt zazwyczaj jest pozostawiany w miejscu budowy na czas trwania prac, jego zabezpieczenie jest prawdziwym wyzwaniem dla właścicieli, którzy często muszą polegać na tradycyjnych kłódkach.

Ten narastający problem przyspieszył działania producentów OEM, mające na celu wprowadzenie nowych metod zabezpieczeń utrudniających wandalizm i kradzież maszyn budowlanych. W rezultacie nastąpił wzrost zainteresowania inteligentnymi blokadami elektronicznymi i systemami kontroli dostępu – nie tylko mającymi zapobiec kradzieży maszyn, lecz również zapewniającymi ochronę narzędzi i drogich podzespołów, jak również samych operatorów.

Obecne rozwiązania z zakresu bezpieczeństwa.
Producenci OEM oferujący maszyny budowlane przez długi czas polegali jedynie na zabezpieczeniach mechanicznych. Biorąc pod uwagę fakt, że często wykonywane są kopie klucza, a następnie rozpowszechniane wśród wielu użytkowników, trudno sprawdzić, kto i kiedy posiadał dostęp do floty pojazdów.W sytuacji, gdy np. wykonawca robót zakończy prace, lecz nie zwróci kluczy, właściciel maszyn musi rozważyć wymianę zamków w całej flocie pojazdów. Powoduje to dodatkowe koszty – zwłaszcza, jeśli taka sytuacja miałaby się powtarzać.

Aby poradzić sobie z tym problemem, wielu producentów OEM zwraca się do niezależnych producentów o dostarczenie oddzielnych kłódek, mających obok fabrycznie zainstalowanych zamków służyć do zabezpieczenia dostępu do drzwi kabiny i skrzynek narzędziowych. Wiąże się to jednak z dodatkowymi kosztami.

Pomimo podejmowanych wysiłków, tylko na terenie UK dochodzi rocznie do kradzieży maszyn o wartości około 800 milionów GBP, przy czym jeśli chodzi o same pojazdy, odzyskiwanych jest zaledwie 10% z nich. Nabywcy maszyn wymagają więc od producentów OEM wprowadzania skuteczniejszych metod zabezpieczeń, a ci z kolei poszukują inspiracji analizując zabezpieczenia stosowane w innych sektorach przemysłu.

This slideshow requires JavaScript.

Inspiracje z przemysłu samochodowego.
Wielu producentów maszyn budowlanych porównuje własne systemy zabezpieczeń z tymi stosowanymi w przemyśle samochodowym, w których poczyniono znaczący postęp nie tylko jeśli chodzi o skuteczność działania, lecz również bezpieczeństwo użytkownika.

Trendy z motoryzacji często są przenoszone również do innych gałęzi przemysłu, a jednym z nich jest możliwość zdalnego odblokowania zamka. Przemysł samochodowy zaadoptował systemy zdalnego uzbrajania i dezaktywowania zamka już ponad 30 lat temu, a dostęp do auta bez używania kluczyka jest obecnie standardem. Technika ta wykorzystuje bezprzewodową transmisję danych za pomocą fal radiowych, wysyłanych po naciśnięciu przycisku na pilocie do odbiornika zamontowanego w pojeździe. Odbiornik, uprzednio „sparowany” z nadajnikiem w pilocie, po odebraniu właściwego sygnału radiowego wysyła sygnał do przekaźnika sterującego mechanizmem odryglowującym zamki w drzwiach.

W niektórych autach dodatkowo zaadoptowano klawiatury numeryczne wysyłające sygnał uzbrajający lub odryglowujący zamki w drzwiach. W innych stosuje się pasywne systemy RF powodujące automatyczne odryglowanie zamka po znalezieniu się nadajnika w określonej odległości od odbiornika. Najnowsze trendy wykorzystują standard Bluetooth umożliwiający odryglowanie zamków w drzwiach sygnałem z dowolnego urządzenia obsługującego ten standard transmisji, np. smartfona.

Podobnie, jak wielu użytkowników aut osobowych oczekuje tych funkcji w swoich pojazdach, również są nimi zainteresowani operatorzy maszyn budowlanych. Sterowany elektronicznie mechanizm zabezpieczający np. sterujący ryglowaniem drzwi zapewnia funkcjonalność niedostępną w przypadku zabezpieczeń mechanicznych. System elektronicznego dostępu może zaoferować wiele funkcji pomocniczych, np. sterowanie oświetleniem i alarmem czy też rejestrację prób uzyskania dostępu. Oczywiście może on też z łatwością dodawać, odbierać i zdalnie nadzorować przydzielone uprawnienia dostępu, co jest jego najważniejszą zaletą w stosunku do mechanicznych systemów zabezpieczeń. Te elektroniczne mechanizmy mogą dodać dodatkową warstwę bezpieczeństwa dla maszyn budowlanych, przyczyniając się do zapewnienia lepszej kontroli dostępu.

Dostrzegając duży potencjał tej technologii w odniesieniu do maszyn budowlanych, producenci OEM już rozpoczęli adaptację w swoich produktach systemów zdalnego blokowania. Co prawda nie można bezpośrednio przenieść tego typu systemów z samochodów osobowych, niemniej jednak istnieją ich bardziej odporne warianty, nadające się do zastosowań w maszynach budowlanych.

Zalety systemów elektronicznego dostępu w maszynach budowlanych.
Maszyny budowlane wyposażone w sterowane elektronicznie zamki i blokady pozwalają właścicielom zdalnie blokować i uzyskiwać dostęp za pomocą sygnału pochodzącego z pilota, klawiatury lub urządzenia z interfejsem Bluetooth. Te elektroniczne systemy dostępowe generują listę aktywności, pozwalającą właścicielowi przeglądać rejestr zawierający informacje, kto i kiedy otwierał maskę pojazdu czy też skrzynkę narzędziową.

Informacje te są dostępne zdalnie i mogą być wymieniane w sieci z innymi systemami zabezpieczającymi. Na przykład, po kradzieży maszyny z placu budowy jej właściciel może, za pomocą swojego systemu zabezpieczającego zlokalizować ją i zdalnie zablokować.

Funkcja zdalnego blokowania/odblokowania może być też przydatna również wtedy, gdy konieczne jest zapewnienie bezpieczeństwa operatora. Przykładem może być sytuacja, gdy operator musi wchodzić po drabinie na maszynę o dużych gabarytach. Otwarcie drzwi kabiny wymaga w takiej sytuacji zdjęcia jednej ręki z drabiny, co zmniejsza liczbę punktów podparcia i zwiększa ryzyko poślizgnięcia się i upadku z wysokości. Z pomocą może tu przyjść elektroniczny system zdalnego dostępu, np. zbliżeniowy zamontowany w drzwiach, powodujący samoczynne otwarcie drzwi już w momencie zbliżenia się operatora do drabiny.

Ewolucja systemów zdalnego dostępu.
Przy integracji systemów zdalnego dostępu w maszynach budowlanych powszechną praktyką było stosowanie komponentów pochodzących od różnych dostawców. Nabywając komponenty od różnych dostawców i integrując je samodzielnie na pierwszy rzut oka mogłoby się wydawać, że uda się zrealizować system mniejszym kosztem. Jednak w rzeczywistości prowadzi to do wydłużenia czasu instalacji oraz potencjalnych problemów z uruchomieniem systemu i jego funkcjonowaniem, czego konsekwencją jest wzrost kosztów utrzymania w dłuższym okresie czasu.

Wynikiem tych doświadczeń jest widoczny wśród czołowych producentów OEM oferujących maszyny robocze, nowy trend nawiązywania współpracy z doświadczonymi producentami z branży systemów zdalnego dostępu. Integracja w maszynie gotowego, sprawdzonego systemu już na początku procesu projektowania niesie ze sobą korzyści ekonomiczne w dłuższym okresie czasu, ponieważ znacznie obniża ryzyko, że w przyszłości niezbędne staną się kolejne zasoby inżynieryjne do integracji systemu i walidacji produktu.

Najnowsze elektroniczne mechanizmy blokujące, takie jak zatrzask obrotowy R4-EM firmy Southco pozwalają zrealizować bezpieczny, dobrze ukryty system zdalnego dostępu mogący współpracować z pilotami, keypadami do wprowadzania numeru PIN czy kluczami elektronicznymi.

Jeszcze jedną z ostatnich innowacji firmy Southco jest elektroniczny zatrzask obrotowy R4-EM w wersji przystosowanej do pracy na zewnątrz budynków. Jest on odporny na działanie kurzu, wilgoci, ekstremalnych temperatur i innych narażeń środowiskowych. Zastosowany tu mechanizm zatrzaskowy charakteryzuje się uszczelnioną konstrukcją zapewniającą odporność na wilgoć i kurz oraz dużym dopuszczalnym obciążeniem. Może być montowany pod maskami pojazdów, w skrzynkach narzędziowych oraz w drzwiach kabiny wszędzie tam, gdzie wymagany jest wysoki poziom bezpieczeństwa i zapewnienie niezawodnego dostępu elektronicznego.

Podsumowanie
Zapewnienie bezpieczeństwa sprzętu i pracowników nadal stanowi wyzwanie dla właścicieli i operatorów maszyn budowlanych. Podczas, gdy nowe technologie z przemysłu samochodowego są źródłem inspiracji dla producentów tego typu maszyn, ich integracja często zależy od zapotrzebowania rynku.
Integracja sprawdzonych, elektronicznych systemów zdalnego dostępu już w początkowym etapie procesu inżynieryjnego, może dać wymierne korzyści w stosunku do tradycyjnych systemów zabezpieczających, które nie zawsze są w stanie zapewnić podobną skuteczność.
Więcej informacji można znaleźć pod adresem www.southco.co.uk

KVT-Fastening Sp. z o.o.
a Bossard company
ul. Serwituty 25
02-233 Warszawa | Poland
Web: http://www.kvt-fastening.pl/
SALES DEPARTMENT
Phone : +48 58 762 17 80
Fax : +48 58 762 17 84
preichle@southco.com

Southco Manufacturing Limited
Touch Point
Wainwright Road
Warndon, Worcester WR49FA
UK
STURMAN Ulrike
Phone : +44 (0)1905 346567
Fax : +44 (0)1905 346501
usturman@southco.com

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *