Automatyka i mechanika

Innovaction technologies i Unicum łączą siły dla stworzenia unikalnego systemu plandek

By  | 

Mają szczęście te wynalazki, które mogły wyjść na światło dzienne. Zwykle są one wynikiem nieprawdopodobnego szczęścia, umiejętności i wytrwałości.

Kilka lat temu podczas jazdy samochodem po Ameryce Południowej za ciężarówką górniczą z usuniętą brezentową plandeką, Srecko Sajnovica wpadł na pomysł systemu automatycznego otwierania i zamykania plandek.

Mimo, że przepisy nakładają na nie ten obowiązek, wszyscy wiedzą, że ciężarówki przegubowe często transportują materiał bez odpowiedniego zabezpieczenia plandeką. Kierowcy często nie zadają sobie trudu, aby zainstalować plandekę z wielu powodów, na przykład ze względu na skomplikowaną obsługę i czas potrzebny na instalację, a czasem dlatego, że została ona uszkodzona przy wcześniejszych próbach instalacji.

Może właśnie z tego powodu, tego dnia w 2013 roku Srecko Sajnović, jadąc w Gujanie za ciężarówką z usuniętym brezentem, poczuł się zaniepokojony, ponieważ część ładunku była niebezpiecznie zdmuchiwana na drogę.

„Co można zrobić, aby temu zapobiec?” zastanawiał się wtedy.

To zdarzenie obudziło w nim pasję do inżynierii mechanicznej i zapoczątkowało pierwsze prace projektowe prowadzone w ojczystej Słowenii. W miarę, jak projekt zaczynał nabierać kształtu i stawał się coraz bardziej określony technicznie, dużą rolę odegrały też lata służby w Legii Cudzoziemskiej. Jak ktokolwiek z takim życiorysem mógłby nie posiadać wystarczającej determinacji i wytrwałości?

Srecko Sajnovic zajmował się w Gujanie od prawie 25 lat importem pojazdów rekreacyjnych, tak więc był zaznajomiony z przemysłem transportowym. Naturalnie, mógł odwiedzić wszystkie lokalne firmy transportowe, aby zaznajomić się z tematem zabezpieczania ładunków transportowanych na ciężarówkach i potwierdzić swoje przeczucie, że istniejące systemy były rzadko używane, ponieważ nie działały tak dobrze, jak powinny.

Potrzeba została określona, a reszta powinna być już tylko kwestią inżynierii… lub prawie…

Po początkowej fazie spędzonej na studiowaniu istniejących rozwiązań i zakupie przegubowej ciężarówki do instalacji prototypów, wybór bardzo szybko skonkretyzował się na systemie z automatycznym mechanicznym ruchem pokrywy przyczepy. Ruch byłby kontrolowany przez zwijanie i rozwijanie kabli napędzanych przez specjalnie do tego celu skonstruowany motoreduktor. Odpowiedni patent został złożony przez firmę Innovaction Technologies, której dyrektorem generalnym został Srecko Sajnovic.

Projekt motoreduktora
Po bezowocnych próbach nawiązania współpracy z piętnastoma firmami inżynieryjnymi, które mogłyby pomóc w zaprojektowaniu specjalizowanego motoreduktora, Srecko Sajnovic na pewno by się poddał, gdyby nie jego upór. Następny adres okazał się właściwy. Szesnasta zapytana firma, UNICUM, zgodziła się na współpracę i od tego momentu rozpoczął się wspólny projekt, oparty na jednym z ich standardowych produktów.

„Jako firma specjalizująca się w produkcji przekładni napędowych, UNICUM buduje motoreduktory rurowe, których jednym z zastosowań jest otwieranie i zamykanie pokryw basenów.” wyjaśnia Samuel Fauriaux, dyrektor handlowy UNICUM. „Motoreduktory UNICUM są w wodoodporne, wydajne i pracują z niskim napięciem zasilania. Ich modułowa konstrukcja szczególnie dobrze nadawała się do opracowania pierwszej serii próbnej.

„Podczas całego procesu kwalifikacji UNICUM stosował zmiany tam, gdzie były one wymagane i dostosowywał produkt stosownie do napotykanych ograniczeń technicznych.” dodaje Marco Smania, dyrektor generalny UNICUM. „Konieczne było zmniejszenie całkowitej długości. Silnik i reduktor musiały być w 100% bezobsługowe i kompatybilne z niestandardowymi układami elektronicznymi.”

Ostatecznie, system automatycznej obsługi plandek był gotowy do publicznej prezentacji w listopadzie 2017 na targach UNITRANS w Lyonie.

Podczas pięciu dni targów symulowano co najmniej 750 automatycznych otwarć i zamknięć ciężarówki przegubowej, specjalnie zainstalowanej do tego celu na stoisku Innovaction Technologies. Innymi słowy, jeden cykl wykonywany był co dwie minuty bez zaczepiania się plandeki.

To jeszcze nie wszystko
W pełni zmotoryzowane otwieranie i zamykanie plandek jest główną funkcją systemu, ale też otwiera drogę do wielu innych funkcji realizowanych w oparciu o obecne technologie automatyki i komunikacji.

Dzięki wbudowanemu odbiornikowi GPS, układ sterowania jest w stanie samoczynnie uruchomić zamknięcie brezentowe (bez ingerencji kierowcy), gdy tylko pojazd osiągnie prędkość przekraczającą 40 km/h lub pokona dystans ponad 2 km od miejsca wyjazdu.

Zaplanowany na 2018 r. ambitny program badawczo-rozwojowy prowadzony przez grupę partnerów instytucjonalnych i technicznych (UNICUM, IMPEDANCA, ELECTRO MAINTENANCE, UNICEF i INNOVACTION TECHNOLOGIES) planuje zoptymalizowanie produktu poprzez wprowadzenie funkcji skanowania ładunku, informującej zdalnie o objętości i masie dostępnej do załadunku. Funkcja ta, opatentowana i przetestowana już na prototypie, ma być wprowadzona na rynek do 2020 roku.

Co więcej, ostatnie badania wykazały, że system automatycznej obsługi plandek dla wywrotek zapewnia 10-procentową oszczędność paliwa. Jest to znaczący poziom oszczędności, który sam w sobie zapewnia zwrot z inwestycji w czasie krótszym niż trzy lata. Dlatego nie dziwi fakt, że rozwój systemu został wsparty przez ADEME w ramach jego udziału w obniżeniu zużycia paliwa w tego rodzaju transporcie.

Trzeba też wspomnieć o innych zaletach. Oprócz pozytywnego wpływu na środowisko, prostota użytkowania i niezawodność ułatwiają firmom transportowym dostosowanie się do istniejących przepisów prawnych. Zwiększono bezpieczeństwo ruchu drogowego i bezpieczeństwo kierowcy.

Po bardzo pozytywnym przyjęciu na targach UNITRANS, dostępność pierwszego „oficjalnego” produktu została potwierdzona na 1 stycznia 2018 r. Zamówiono już w przedsprzedaży 15 pierwszych systemów. Równolegle, system został natychmiast poddany testom przez dużego francuskiego producenta wywrotek.

„Biorąc pod uwagę ponad 350 tys. firm transportowych w Europie wyposażonych w wywrotki (z tego 60 tys. we Francji), potencjalny rynek jest ogromny”, mówi entuzjastycznie Srecko Sajnovic. „Naszym celem na rok 2018 jest sprzedaż ponad 1500 systemów w formie zestawów i 400 kolejnych, które zainstalujemy sami.”

Ten pokaz slajdów wymaga włączonego JavaScript.

UNICUM solidnym partnerem
Kluczowym partnerem w projekcie jest firma UNICUM, która od ponad 15 lat projektuje i stale udoskonala szeroką gamę niskonapięciowych, przekładniowych, rurowych i wodoszczelnych silników generujących moment obrotowy 800 Nm przy niskich prędkościach obrotowych (4, 5 i 8 rpm). Ich zredukowana masa i praca w konfiguracji z nieruchomym wałem (obrotowy stojan) sprawiają, że są one idealne do zastosowań w ciężkich warunkach pracy, np. na basenach. I to jest właśnie poziom odporności na trudne warunki pracy, wyjątkowy dla tak atrakcyjnych cenowo produktów, który w kilku przypadkach pozwolił na ich zastosowania w transporcie samochodowym i kolejowym.

Zdolności produkcyjne firmy UNICUM, której fabryka zlokalizowana w La Ricamarie (St Etienne) jest wyposażona w najnowocześniejsze obrabiarki, są kluczowym czynnikiem sukcesu osiągniętego wspólnie z Innovaction Technologies.

Możliwość obróbki i montażu we własnej fabryce pozwala zachować firmie pełną kontrolę nad kosztami projektu i czasami dostaw, zapewniając maksymalną elastyczność na zapotrzebowanie rynkowe.


Unicum Transmission de Puissance
Le Parc aux Vignes – 21 allée des Vendanges – Bât C
77183 Croissy Beaubourg
SMANIA Marco
Phone : 01 64 62 91 21
Fax : –
smania@UNICUM.fr


 

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *