Raporty

Lato w FMCG

By  | 

Przed nami sezon zwiększonej sprzedaży piwa i napojów bezalkoholowych. Jak przygotować się na najgorętszy pod względem ich popularności czas w roku i zmaksymalizować zyski dzięki ich dobrej ekspozycji?

Jak wynika z danych gromadzonych przez CMR, sklepy o powierzchni do 300 mkw. odpowiadają za ponad 80% sprzedaży piwa, a latem skokowo zwiększają dzięki niemu liczbę dokonywanych transakcji. Wyjątkowo dużymi wzrostami charakteryzują się przy tym radlery i piwa smakowe. Dlatego też przygotowując się do najcieplejszej pory roku detaliści poszerzają zazwyczaj ich asortyment – wynika z analiz CMR. Z doniesień agencji wynika, że bardzo podobną dynamikę sprzedaży w ciągu roku wykazują napoje bezalkoholowe. Podczas wizyty w małoformatowej placówce sięga po nie co piąty, a latem – co czwarty klient. Klienci, którzy odwiedzają sklep w tym celu, najczęściej decydują się na produkty gazowane (34% transakcji). Na dalszych miejscach znajdują się soki, nektary, napoje niegazowane i najróżniejsze wody. By wykorzystać nadarzającą się okazję, przygotować sklep na upały i jeszcze bardziej zwiększyć wolumen sprzedaży warto więc zadbać o dobrą ekspozycję butelek, puszek i kartonów. Na co zwrócić szczególną uwagę?

Jak wyeksponować piwo, by mu nie zaszkodzić?
Piwo podlega generalnym zasadom skutecznej ekspozycji towarów kategorii FMCG. Dobierając jego lokalizację trzeba jednak zadbać o to, by warunki nie prowadziły do skrócenia jego przydatności do spożycia.

– W dużym uproszczeniu, skuteczna ekspozycja w handlu sprowadza się do oświetlania towarów wiązką o barwie w ich dominującej kolorystyce oraz umieszczaniu ich na kontrastującym tle. Butelki piwa są w przeważającej części brązowe bądź zielone. W podkreśleniu ich wizualnych walorów zastosowanie znajdują więc oprawy emitujące ciepłe światło w temperaturze barwowej do 3000 kelwinów – mówi Filip Gabryelczyk, Menedżer Sprzedaży Segmentu Retail TRILUX Polska. – Prócz kwestii estetycznych, wykorzystanie ciepłego światła ma znaczenie dla zachowania wysokiej jakości produktu. Duża zawartość niebieskiej wiązki i ultrafioletu oraz ekspozycja na intensywne promienie słoneczne przyspieszają starzenie się piwa. Choć butelki zaprojektowane są tak, by minimalizować te negatywne efekty, zapewniona przez nie ochrona może okazać się niewystarczająca – tłumaczy Gabryelczyk.

Wybierając regał, w którym wystawione ma być piwo butelkowe, należy więc szukać zacienionego miejsca, do którego nie dociera zbyt wiele światła naturalnego. Decydując się na konkretne rozwiązania oświetleniowe, warto natomiast dobierać źródła o ciepłej barwie – z minimalną zawartością w spektrum wiązki niebieskiej. Zapewni to zachowanie walorów kolorystycznych i smakowych piwa przez czas wskazany na etykiecie.

Puszki, kartony i plastikowe butelki w dobrym świetle
Puszki – zarówno te zawierające piwo, jak i napoje bezalkoholowe, kartony i opakowania PET są bardzo silnie zróżnicowane pod względem rozmiarów, kształtów i kolorystyki. Tymczasem, najważniejszym czynnikiem determinującym optymalną barwę oświetlenia i ekspozytorów jest dominujący odcień towaru. Dlatego też, zamiast różnicować parametry opraw funkcjonujących w obrębie działu napojów, wykorzystuje się zazwyczaj źródła światła o pośredniej temperaturze barwowej, wynoszącej około 4000 K.

– Ważniejsze – i łatwiejsze do wykonania – niż dobór rozwiązania do kolorystyki poszczególnych produktów jest zachowanie spójności z całościowym konceptem sklepu i bezpośrednim otoczeniem napojów – mówi Filip Gabryelczyk. – W przypadku tła w zimnych odcieniach, warto zastosować chłodne światło. Doskonale sprawdza się ono także w przypadku lodówek, wizualnie podkreślając panującą w nich temperaturę. Jeśli mamy do czynienia z regałami w ciepłej kolorystyce, dobrym dopełnieniem będzie światło o dopasowanej barwie – dodaje Menedżer Sprzedaży Segmentu Retail TRILUX Polska.

Wykorzystać impulsy
Spodziewając się w upalne dni zwiększonego zainteresowania klientów napojami, warto umieścić je w strefie bezpośrednio przylegającej do kas. Według badań TNS OBOP, niemal 70% Polaków podejmuje impulsowe decyzje zakupowe i wkłada do koszyka produkty, na które zwróci uwagę czekając w kolejce. Prawdopodobieństwo, że rzeczywiście tak się stanie, można zwiększyć wybierając do „złotej strefy” produkty o wysokiej rotacji. Kolejnym kryterium powinna być szczególnie duża marża – warto maksymalizować szansę zakupu tych towarów, na których zarabia się najwięcej.


Kontakt dla mediów:
Wojciech Podsiadły
PR Manager
More&More Marketing
mob.571.246.669
e-mail: wojciech@getmorepr.pl


 

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *