Bezpieczeństwo i ochrona środowiska

Pierwsze spośród 130 przegubowych autobusów elektrycznych już wożą pasażerów w Warszawie!

By  | 

Konwiktorska – Natolin: to trasa, na którą na linii 503 wyjechał pierwszy – spośród 130 zamówionych – zeroemisyjny Solaris Urbino 18 electric, o numerze taborowym 5870. Od początku roku do Warszawy trafiają kolejne elektryki z tego – pozyskanego przez Solarisa w lipcu zeszłego roku – kontraktu.

– To wielki krok dla mieszkańców Warszawy ku poprawie jakości powietrza w stolicy. To również doskonały przykład zarządzania nowoczesną komunikacją miejską i transformacji transportu miejskiego na zrównoważony – przekonuje Javier Calleja, Prezes Zarządu Solaris Bus & Coach S.A. – Mieszkańcy Warszawy będą mogli korzystać z udogodnień związanych z włączeniem do taboru MZA wszystkich 130 elektryków jeszcze w tym roku.

Każdy z 130 przegubowych, elektrycznych Urbino to niezwykle cichy, w pełni bezemisyjny autobus komunikacji miejskiej, o pojemności pasażerskiej 133 osób. Pojazdy są wyposażone w baterie typu Solaris High Power o pojemności 150 kWh. Są to baterie o dużej ‘gęstości mocy’, co oznacza, że mogą zostać naładowane w bardzo krótkim czasie prądem o dużym natężeniu. Co ważne, baterie te charakteryzują się długim czasem życia i dużą liczbą cykli ładowania. Podobne rozwiązania bateryjne producent zastosował m.in. w autobusach elektrycznych jeżdżących w Brukseli czy Barcelonie.

Uzupełnianie energii w bateriach jest możliwe poprzez ładowarki zajezdniowe typu plug-in oraz za pomocą pantografów. Każdy z warszawskich przegubowych elektryków jest wyposażony w dwa gniazda ładowania: nad prawym przednim nadkolem oraz za ostatnimi drzwiami, pantograf zaś został zamontowany na dachu pojazdu.

– Zakup 130 elektrycznych autobusów przegubowych marki Solaris jest dla nas wielkim wydarzeniem. Dzięki tej i innym naszym inwestycjom taborowym będziemy mogli szczycić się już wkrótce niemal 500 pojazdami zeroemisyjnymi i niskoemisyjnymi. To jeden z najlepszych wyników w Europie i bardzo dobra wiadomość dla mieszkańców Warszawy – mówi Jan Kuźmiński, Prezes Zarządu Miejskich Zakładów Autobusowych Sp. z o.o.

Współpraca producenta z Bolechowa z MZA Warszawa sięga 1997 roku. To do dziś największy klient Solarisa. Na przestrzeni 24 lat producent autobusów dostarczył tam już ponad 1100 pojazdów, w tym 21 napędzanych energią elektryczną. Zgodnie z założeniami spółki MZA, do roku 2022 jedną trzecią warszawskiego taboru będą stanowiły pojazdy z napędem alternatywnym: elektrycznym, hybrydowym oraz gazowym.


Solaris Bus & Coach S.A. to jeden z europejskich liderów produkcji autobusów i trolejbusów. Bazując na blisko 25-letnim doświadczeniu i ponad 19 000 wyprodukowanych pojazdów, Solaris każdego dnia wpływa na jakość komunikacji miejskiej w setkach miast w całej Europie. Z myślą o przyszłości, firma wyznacza nowe standardy, dynamicznie rozwijając swoje produkty, zwłaszcza w obszarze elektromobilności. Autobusy elektryczne, trolejbusy i autobusy wodorowe marki Solaris to najnowocześniejsze rozwiązania w zakresie transportu bezemisyjnego. Pojazdy firmy były wielokrotnie nagradzane za jakość i innowacyjność. Autobus Urbino 12 electric wygrał prestiżowy europejski konkurs „Bus of The Year 2017”. We wrześniu 2018 roku Solaris Bus & Coach S.A. dołączył do grupy CAF

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *