Energetyka

Rozwiązania łożyskowe NSK pozwalają zaoszczędzić elektrowni ponad 130.000 euro

By  | 

Brytyjski producent energii, doświadczający częstych przestojów na skutek uszkodzeń łożysk w dwóch zespołach wentylatorów, zwrócił się do firmy NSK o zaproponowanie i wdrożenie odpowiedniego rozwiązania problemu. Po przeprowadzeniu przeglądu zastosowania w ramach Programu Wartości Dodanej AIP firma NSK zarekomendowała wymianę łożysk oraz korektę sposobu łożyskowania, co zapewniło zakładowi znaczące oszczędności.

Dwa przemysłowe wentylatory łożyskowane jednostronnie z napędem bezpośrednim, podpierane przez łożyska baryłkowe w oprawach dzielonych, działają w trybie 24/7. Ich zadaniem – jako głównych wentylatorów – jest dostarczanie powietrza do kotła z wydajnością 8m3/s przy ciśnieniu wyjściowym 13 kPa. Jednak łożyska w każdej jednostce zawodziły średnio co 3 miesiące, zmuszając trzech inżynierów do przeprowadzania 10-godzinnej naprawy, co przekładało się na wysokie koszty przestojów. Długi czas operacji i wysokie koszty wymiany były spowodowane głównie skalą zadania. Każdy wentylator ma ok. 3,5 m średnicy i jest połączony z dwumetrowej długości wałem o średnicy 135 mm. Wał osiąga prędkość obrotową 1487 obr./min i jest napędzany przez połączony bezpośrednio silnik elektryczny o mocy 350 kW.

“W zakładzie był przeprowadzany monitoring stanu w obu zespołach łożyskowych w każdym z wentylatorów” – wyjaśnia Dennis Briggs-Price inżynier ds. sprzedaży NSK. „Wartości temperatury były monitorowane za pomocą sondy magnetycznej wraz z cotygodniową kontrolą wibracji każdego z łożysk oraz pomiarem prędkości w pozycji promieniowej (pionowej). Normalne wartości odczytów temperatury powinny oscylować ok. 70°C, a prędkości 5 mm/s. Za każdym razem, gdy te wartości zostałyby przekroczone łożyska powinny zostać zapobiegawczo wymienione przez zakład, aby zapobiec nieuchronnej awarii. Typowe wartości temperatury osiągane przed wymianą powinny wynosić 90-100°C, a prędkości 20-33 mm/s. I faktycznie, w przypadku ostatniego uszkodzenia łożyska w jednym z zespołów, które zniszczyło stalową ramę/ wsporniki montażowe, odnotowano zbyt wysokie wartości temperatury i poziom wibracji. W przeszłości zakład próbował nawet wyrównoważyć wentylatory przy pomocy firmy trzeciej, ale uszkodzenia łożysk nadal występowały.”

12198_NSK_SRB_EVB_Brass_Cage_500x500

Wszechstronny przegląd zastosowania przeprowadzony przez NSK obejmował badanie uszkodzonych łożysk od strony napędu oraz od strony swobodnej (nie napędzanej). Na zewnętrznej średnicy pierścienia zewnętrznego zaobserwowano liczne problemy, włączając w to korozję cierną. Okazało się także, iż bieżnie obu łożysk doświadczały obciążeń osiowych, o czym świadczy szersza i lepiej widoczna ścieżka toczenia. Jest to niespotykana sytuacja, ponieważ zespół wentylatorów posiada łożyskowanie ustalające oraz swobodne – tak aby skompensować wpływ rozszerzalności cieplnej wału związany z temperaturą roboczą – dlatego łożysko swobodne powinno przenosić tylko obciążenia promieniowe.

Ponieważ łożysko swobodne doświadczało obciążeń osiowych, firma NSK była w stanie przypisać główną przyczynę ciągłych usterek niewłaściwemu sposobowi łożyskowania. Zarekomendowano użycie wysokowydajnych łożysk baryłkowych z oprawami dzielonymi SNN oraz korektę sposobu mocowania. Łożyska baryłkowe NSK wykorzystują najnowocześniejsze materiały, które są odpowiednie do wysokich prędkości i obciążeń. Łożyska baryłkowe z oprawami dzielonymi z serii SNN, charakteryzujące się specjalnymi tolerancjami pierścieni pozwalającymi przeciwstawiać się wpływowi wibracji, obciążeń udarowych oraz niewspółosiowości, są stabilne cieplnie aż do temperatury 200°C. Co więcej, wydajne łożyska baryłkowe z oprawami dzielonymi SNN stanowią optymalny wybór dla tego zastosowania, ponieważ ich wewnętrzna konstrukcja jest bardziej niezawodna w przypadku zastosowania w jednostronnie łożyskowanych wentylatorach przemysłowych napędzanych bezpośrednio – głównie dzięki powiększonym obrzeżom pierścienia wewnętrznego, które zapewniają lepsze prowadzenie wałeczków.

“Przeprowadzono próbę z zespołem inżynierów nadzorujących instalację i wdrażanie rekomendacji NSK” wyjaśnia Briggs-Price. „W ciągu 12-miesięcznego okresu nie odnotowano żadnych uszkodzeń łożysk. Co więcej, nasze rozwiązanie oferowało większą wydajność dzięki ograniczeniu kosztów konserwacji i przestojów oraz czterokrotnie dłuższej żywotności łożysk. Jak można było zaobserwować na tym przykładzie użycie niewłaściwych łożysk lub niepoprawny sposób łożyskowania mogą ograniczyć wydajność maszyn lub wyposażenia przemysłowego, a nawet spowodować zatrzymanie całej instalacji. Program AIP NSK ma na celu usprawnienie operacji i procesów konserwacji oraz zwiększenie ich rentowności poprzez oszczędzanie pieniędzy na każdym etapie zwiększającym wartość dodaną”.

Doświadczeni specjaliści NSK używają sprawdzonej i przetestowanej metody w celu znalezienia optymalnego rozwiązania dla każdego konkretnego zastosowania, pracując z klientem i biorąc pod uwagę każdy szczegół wymagań. W brytyjskiej elektrowni proces AIP obejmował usługi od początkowego badania zastosowania i wyboru produktu, poprzez szkolenie klienta i końcową inspekcję. Rezultaty mówią same za siebie: dzięki nowemu rozwiązaniu osiągnięto oszczędności roczne rzędu 134.040 euro, dzięki redukcji kosztów wymiany łożysk, montażu i przestojów.


O firmie NSK

Założona 100 lat temu firma NSK (Nippon Seiko Kabushiki Kaisha) to notowana na japońskiej giełdzie spółka, która z regionalnego dostawcy łożysk kulkowych rozwinęła się do specjalistycznego producenta łożysk tocznych i dostawcy komponentów dla przemysłu samochodowego o silnej, globalnej pozycji rynkowej. Obecnie NSK zatrudnia ponad 31 500 pracowników w 30 krajach. Według stanu na marzec 2017 r. firma osiągnęła przychody w wysokości 950 mld jenów. Wynik ten osiągnięto poprzez nieustannie wzrastające inwestycje w zakresie badań i rozwoju, co pozwala firmie stale poprawiać jakość swoich produktów i usług. Działania te wspierają ważny cel NSK, jakim jest utrzymanie pozycji Nr 1 w „Total Quality”. Oprócz kompletnego asortymentu łożysk tocznych, NSK opracowuje i produkuje komponenty precyzyjne i produkty mechatroniczne, jak również systemy i podzespoły dla przemysłu samochodowego, obejmujące łożyska piast kół i układy kierownicze ze wspomaganiem elektrycznym.

W 1963 r. otwarto w Düsseldorfie (Niemcy) pierwszy w Europie oddział NSK, a w 1976 r. pierwszy europejski zakład produkcyjny w Peterlee (Anglia). Obecnie NSK Europe wspiera paneuropejską sprzedaż dzięki zakładom produkcyjnym w Anglii, Polsce i Niemczech, centrom logistycznym w Holandii, Niemczech i Anglii oraz centrom technologicznym w Niemczech, Anglii i Polsce. W roku 1990 NSK nabyła UPI Group, do której należał znany europejski producent łożysk RHP mający fabrykę w Newark ( Wielka Brytania). Ponadto NSK stworzyła kompleksową sieć autoryzowanych dystrybutorów. NSK Europe jest podzielona na działy biznesowe w oparciu o specjalizacje: EIBU, obejmujący technologie przemysłowych łożysk tocznych oraz technologie liniowe i precyzyjne oraz EABU i ESBU, obejmujące moduły łożyskowe i układy kierownicze ze wspomaganiem dla przemysłu samochodowego. Oddziały NSK Europe zatrudniają 3600 pracowników, osiągając obroty przekraczające 1 miliard euro (stan na marzec 2017 r.).
Więcej informacji – zapraszamy do odwiedzenia naszej strony internetowej: www.nskeurope.pl


NSK Polska Sp. z o.o.
ul. Karczowkowska 41
25-711 Kielce
Poland
NAWROCKA Agnieszka
Phone : +48 22 6451525
Fax : +48 22 6451529
info-pl@nsk.com

NSK Deutschland GmbH
Harkortstrasse 15
40880 Ratingen
Germany
PILATH Marie-Dominique
Phone : +49 2102 4810
Fax : +49 2102 4812290
pilath-m@nsk.com


 

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *