Logistyka produkcji

Elementy Elesa+Ganter w następcy kultowej Syreny

By  | 

Elesa+Ganter od wielu lat współpracuje z producentami z branży motoryzacyjnej. W ofercie firmy występuje wiele elementów, które są wykorzystywane przez renomowane firmy w seryjnej produkcji różnego rodzaju urządzeń lub pojazdów. Przykładem jest współpraca z twórcami następcy popularnego polskiego samochodu Syrena.
Początek „przygody” z autem o nazwie Syrena przypada na maj 1953 roku, kiedy to zapadła decyzja o podjęciu prac konstrukcyjnych nad nowym polskim samochodem małolitrażowym.

Projekt następcy kultowej Syreny, model Vasco EV

Za projekt były odpowiedzialne trzy zakłady produkcyjne:

  • FSO w Warszawie zostało odpowiedzialne za opracowanie podwozia,
  • BKPMot zajęło się nadwoziem pojazdu,
  • WSM Bielsko-Biała pracowała nad unowocześnieniem silnika.

Dzięki takiemu rozplanowaniu prac już pół roku później zaprezentowano pierwszy przedprototypowy egzemplarz Syreny. Kolejne dwa przedprototypy zostały wykonane w styczniu 1954 roku i wzięły udział w rajdzie doświadczalnym na dystansie 3600 km wraz z innymi konkurencyjnymi samochodami. Na podstawie danych zebranych podczas rajdu, zmodyfikowano nadwozie, układ jezdny oraz napędowy. W okresie od października 1954 roku do marca 1955 roku zbudowano 5 egzemplarzy prototypów Syreny.

Rys. 1: FSO Syrena 100 z 1960 roku Autor: Bartosz Kupiecki Carvosh – praca własna, licencja CC BY-SA 4.0, plik oryginalny bez zmian

Rys. 1: FSO Syrena 100 z 1960 roku Autor: Bartosz Kupiecki Carvosh – praca własna, licencja CC BY-SA 4.0, plik oryginalny bez zmian

Publiczna prezentacja prototypu, która cieszyła się bardzo dużym zainteresowaniem, odbyła się w czerwcu 1955 roku na XXIV Międzynarodowych Targach Poznańskich. Produkcja seryjna modelu o nazwie Syrena 100 (rys.1) ruszyła dwa lata później w Fabryce Samochodów Osobowych (FSO) na warszawskim Żeraniu (rys. 2). W 1971 roku montaż modelu przeniesiono do Fabryki Samochodów Małolitrażowych (FSM) w Bielsku-Białej, gdzie trwał do 1983 roku.

Rys. 2: Warszawa, lata 50-te XX wieku, linia montażowa Syreny. Źródło i pierwsza publikacja: Młody Technik, 11/1974 r., s. 46

Rys. 2: Warszawa, lata 50-te XX wieku, linia montażowa Syreny. Źródło i pierwsza publikacja: Młody Technik, 11/1974 r., s. 46

Jednostką napędową dla pierwszych modeli był dwusuwowy, 2-cylindrowy silnik o pojemności 746 cm3, który osiągał maksymalną moc 27 KM przy 3800 obr/min. W układzie przeniesienia napędu zastosowano 4-biegową, niezsynchronizowaną skrzynię biegów. Prędkość maksymalna Syreny 100 wynosiła 100 km/h, a średnie spalanie w okolicy 8,5 l/100 km.

Po modelu Syreny o nazwie 100, kolejne miały oznaczenia: 101; 102; 102S; 103 (rys.3); 104; 105; 105L. Przez cały okres produkcji Syrena przeszła łącznie ponad 800 zmian modernizacyjnych.

Rys. 3: FSO Syrena 103 Autor: Ernest Wilbury UP – praca własna, licencja CC BY-SA 3.0, plik oryginalny bez zmian

Rys. 3: FSO Syrena 103 Autor: Ernest Wilbury UP – praca własna, licencja CC BY-SA 3.0, plik oryginalny bez zmian

Warto zaznaczyć, że Syrena była najdłużej produkowanym polskim samochodem, dzięki czemu w FSO i FSM wyprodukowano na tamte lata rekordową liczbę 521 311 szt.

Dziś poczciwą „Syrenkę” widuje się dość rzadko, ale może się to zmienić za sprawą Fabryki Samochodów Osobowych SYRENA w Kutnie S.A., której celem jest budowa nowych samochodów, nawiązujących swoją stylistyką do kultowych polskich marek takich jak: Syrena, Polonez, Nysa, Mikrus i Warszawa.

Aktualnie są prowadzone prace nad produkcją małoseryjną samochodu kompaktowego klasy średniej, który technicznie opiera są na nowych technologiach, a wizualnie nawiązuje do darzonej ogromnym sentymentem Syreny.

Nazwa auta to VOSCO S106 (rys. 4), które zostało wyposażone w silnik benzynowy o pojemności 1398 cm3 oraz manualną, pięciostopniową skrzynię biegów. Takie połączenie wraz z optymalną masą, pozwala uzyskać prędkość maksymalną na poziomie 181 km/h.

Rys. 4: VOSCO S106 z Fabryki Samochodów Osobowych SYRENA w Kutnie S.A.

Rys. 4: VOSCO S106 z Fabryki Samochodów Osobowych SYRENA w Kutnie S.A.

Podążając za najnowszymi trendami aktualnej motoryzacji FSO SYRENA w Kutnie S.A. zaprezentowała w 2019 roku model elektryczny o nazwie VOSCO S106EV (rys. 5).

Rys. 5: Auto z elektrycznym napędem VOSCO S106EV

Rys. 5: Auto z elektrycznym napędem VOSCO S106EV

Rys. 6: stoisko z elektrycznym pojazdem Vosco S106EV na targach MSPO 2019 w Kielcach

Rys. 6: stoisko z elektrycznym pojazdem Vosco S106EV na targach MSPO 2019 w Kielcach

W ramach współpracy z Fabryką Samochodów Osobowych SYRENA w Kutnie S.A. Elesa+Ganter dostarcza komponenty do zbiornika, takie jak korki oddechowe oraz z zaworem „bezpieczeństwa” (rys. 7) i wskaźniki oczkowe oraz przepływu (rys. 9).

Rys. 7: Przykładowe korki z zaworem SFV

Rys. 7: Przykładowe korki z zaworem SFV

Rys. 8: Przykład aplikacji korka Elesa+Ganter w samochodzie Vosco

Rys. 8: Przykład aplikacji korka Elesa+Ganter w samochodzie Vosco

Rys. 9: Przykładowy wskaźnik oczkowy serii HGFT-EX

Rys. 9: Przykładowy wskaźnik oczkowy serii HGFT-EX

Prawdopodobieństwo spotkania na naszych drogach auta inspirowanego na kultowej Syrenie jest coraz większe, ponieważ prace w fabryce nad nowymi modelami Vosco S106EV z silnikiem elektrycznym idą pełną parą (rys. 10). Producent poinformował właśnie, że niebawem rozpoczyna proces homologacji drogowej.

Rys.10: Hala montażowa Vosco

Źródło: www.facebook.com/kfsoSA/

Z racji, że prace badawczo rozwojowe ciągle trwają, nie możemy zdradzić szczegółów technicznych dotyczących konkretnych aplikacji, ale warto pamiętać, że Elesa+Ganter posiada szeroką ofertę produktów stosowanych, jako osprzęt do zbiornika. Co ważniejsze, produkty te można zastosować z najróżniejszymi mediami, począwszy od wrzącej wody, poprzez paliwa, oleje, a nawet roztwory glikolu, które powszechnie stosuje się w układach chłodzenia.

W przypadku prowadzenia nowego projektu zachęcamy do kontaktu z działem technicznym Elesa+Ganter, który służy pomocą w optymalnym rozwiązaniu każdego problemu natury technicznej.


ELESA+GANTER®
ELESA+GANTER jest spółką joint-venture, stworzoną przez dwóch liderów w branży standardowych elementów maszyn: Elesa S.p.A (Monza, Milano, Italy) i Otto Ganter GmbH & Co. KG (Furtwangen, Germany).
ELESA+GANTER® to ponad 60 000 standardowych elementów i części do maszyn i urządzeń oraz wiele produktów specjalnych wykonywanych pod określone, specyficzne wymagania klienta. Elementy standardowe Elesa+Ganter® łączą w sobie zarówno najwyższą jakość, funkcjonalność, innowacyjność, jak i dbałość o wzornictwo. Potwierdza to ponad 180 patentów i zastrzeżonych wzorów oraz ponad 45 nagród z najbardziej prestiżowych światowych wystaw i konkursów w dziedzinie wzornictwa przemysłowego m.in. „International Forum Design Award”, „Compasso d’Oro” w Mediolanie czy „Design Center” w Stutgarcie. Wszystkie produkty E+G produkowane są zgodnie z normą ISO 9001:2008 oraz normą środowiskową ISO 14001:2004.
Światowa sieć dystrybucji produktów Elesa+Ganter obejmuje 70 krajów.
ELESA+GANTER Polska Sp. z o.o. jest częścią grupy ELESA+GANTER® i zajmuje się dystrybucją produktów rodzimej marki. Wykwalifikowana kadra i magazyn w Polsce gwarantują oprócz najwyższej jakości produktów, doradztwo techniczne u klientów, profesjonalną i szybką obsługę sprzedażową (20 000 elementów E+G dostarczane jest w systemie 24h z magazynu w Polsce).
Więcej informacji o firmie i jej ofercie, katalog produktów, tabele wymiarów, darmowe pliki 2D i 3D do pobrania, znajdują się na stronie: www.elesa-ganter.pl.
Szczegółowe informacje o nowościach i zastosowaniach produktów E+G można także przeczytać w newsletterze dostępnym na stronie: www.elesa-ganter.info.pl

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *