Studium Przypadku

Burj Khalifa sięga nieba

By  | 

Spróbuj wyobrazić sobie budynek o wysokości ponad 800 metrów. Jest to trudne, jednak to rzeczywistość dla Burj Khalifa (pierwotnie Burj Dubai), najwyższego budynku na świecie w Dubaju, w Zjednoczonych Emiratach Arabskich. 5600 pracowników, którzy pracowali na wysokości, bardzo ceniło żurawie wieżowe, które były bezpieczne i niezawodne. 12 dźwigów budowlanych Pega Hoist było sterowanych przez przetwornice VACON®.

Pega Hoist, czeska firma specjalizująca się w konstrukcyjnych wciągnikach zębatkowych, odegrała istotną rolę w budowie budynku. Burj Khalifa ma 828 m wysokości i wznosi się ponad najwyższymi budynkami na świecie: Tajpej 101 na Tajwanie, Petronas Towers w Kuala Lumpur oraz CN Tower w Toronto.

Wymagające warunki

Pierwsze trzy lata nieprzerwanej pracy w trudnych lokalnych warunkach klimatycznych stawia ekstremalne wymagania przed sprzętem.

„Temperatury dochodziły do 53 stopni Celsjusza, była bardzo wysoka wilgotność, występowały burze piaskowe i zanieczyszczenie cienką warstwą soli.  Co więcej, musieliśmy poradzić sobie z wyzwaniem nieograniczonego transportu ludzi i materiałów” mówi pan Pavel Policar, dyrektor Pega Industrial Hoist i kierownik projektu Burj Khalifa.

Firma nie jest nowicjuszem w swojej dziedzinie. Pega Hoist dostarczyła dziesiątki dźwigów budowlanych do Zjednoczonych Emiratów Arabskich i sąsiedniej Arabii Saudyjskiej, pracujących na wysokości do 200 i 300 metrów. Dzięki zaawansowanej technologii i rozwiązaniom technicznym dźwigi budowlane Pega są bezkonkurencyjne. To przekonało osoby stojące za projektem Burj Khalifa do zawarcia umowy z Pega Hoist.

Zastosowane rozwiązania

Rozwiązanie, które ostatecznie wybrano w projekcie Burj Khalifa, polegało na połączeniu dużych statycznych podnośników oraz mniejszych podnośników, które wznoszą się wraz z budynkiem, aby obsłużyć najbardziej ruchliwe obszary.

„Koncepcja obejmowała cztery bliźniacze wciągniki (osiem klatek) w głównym budynku na wysokość około 420 m” mówi pan Policar.

Ten 420-metrowy tor jest najdłuższy w historii jednorazowej jazdy przez tymczasowy podnośnik budowlany.

Kolejne statyczne podnośniki zostały zamontowane na wysokości ok. 420 m; dwie bliźniacze jednostki, działające do poziomu odpowiednio 560m i 600m. Do ostatnich 110m wykorzystana została pojedyncza jednostka z dwoma klatkami.

Opisane powyżej jednostki, to nie wszystkie podnośniki wykorzystane w budowie Burj Khalifa. W sumie wykorzystano 12 jednostek.

Wyjątkowy system powiadamiania dał pracownikom możliwość sprawdzania, gdzie znajdują się wciągniki, w którym kierunku będą się przemieszczały, oraz miejsca, gdzie złożono zapotrzebowanie na podnośnik.

Współpraca z Vacon® rozpoczęła się w 2004 r

Wielkie osiągnięcia firmy Pega Hoist sprawiają, że jest pionierem w branży wciągników zębatkowych. Niezależnie od tego, jakiej części potrzebuje Pega Hoist do swoich podnośników, filozofią firmy jest akceptowanie tylko najlepszych produktów i dostawców na świecie.

Pega nawiązała kontakt z Vacon w 2004 r., tworząc projekty koncepcyjne wciągników budowlanych Burj Khalifa. Pierwszy kontakt wkrótce doprowadził do wspólnego projektu rozwoju produktów i oprogramowania, a po kilku miesiącach ścisłej współpracy wciągniki sterowane przez przetwornice częstotliwości Vacon® były gotowe do dostarczenia na teren Burj Khalifa.

 

Należy pamiętać, że firma Vacon dołączyła do Grupy Danfoss w grudniu 2014 r.

Źródło: https://www.danfoss.com/pl-pl/


 

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *