Napędy i sterowanie

Dźwigi szpitalne z nowymi możliwościami dzięki napędom Control Techniques

By  | 

Napędy windowe E300 produkcji Control Techniques zostały wybrane dla potrzeb wielkiego programu modernizacyjnego w Meksyku, w ramach którego w całym kraju zostaną zainstalowane setki nowych dźwigów. Carlos Silva SA, firma z Barcelony specjalizująca się w sterowaniu dźwigami, wygrała przetarg na dostawę 50 proc. systemów sterowania wymaganych w pierwszym etapie programu modernizacyjnego. Po wielu latach pomyślnego korzystania z falowników Control Techniques wcześniejszych generacji, do nowego projektu firma wybrała najnowsze napędy E300.

W Meksyku niedawno ruszył projekt pełnej modernizacji wielu publicznych szpitali miejskich obejmujący takie miasta jak Meksyk, Guadalajara, Tampico, Toluca, Merida, Ciudad Valles, Ensenada, Nuevo Leon i Chihuahua. Nowe dźwigi dla szpitali muszą spełnić zróżnicowane kryteria, takie jak praca z niską i wysoką szybkością, zastosowanie małych i dużych kabin, kabiny pojedyncze i grupy wielokabinowe oraz mała bądź duża liczba przystanków. We wstępnych wymaganiach dla dźwigów zapisano możliwość przewożenia przy intensywnym ruchu w trybie 24/7 oraz możliwość korzystania zarówno przez personel, jak i w dostępie ogólnym. Ponadto windy muszą pracować z wyjątkową niezawodnością w wysokich temperaturach, przy wysokiej wilgotności i na dużych wysokościach nad poziomem morza, czyli w warunkach typowych dla większości meksykańskich miast.

„Control Techniques to jeden z dwóch producentów falowników, których używamy w standardzie. Szczególne wrażenie zrobił na nas napęd windowy E300, ponieważ może zaoferować wyższy poziom komfortu, dokładne sterowanie silnikiem przy wszystkich szybkościach i we wszystkich sytuacjach” – wyjaśnił Josep Oliva, inżynier w firmie Carlos Silva.

W branży windowej prawdziwym testem jakości jest wygoda przejazdu. Ta wygoda jest zapewniona dzięki wyjątkowemu algorytmowi sterowania silnikiem i technologii mikroprocesorowej, zastosowanym w napędach windowych E300. Zarówno przy wykorzystaniu zwykłych silników indukcyjnych AC, jak i wysokowydajnych silników z magnesem trwałym, szybka pętla prądowa pozwala na bezwibracyjne sterowanie silnikiem i gładki ruch kabiny.

„Podoba nam się także możliwość prostego przystosowania E300 do enkodera dowolnego typu” – dodaje Josep Oliva. „Dzięki temu możemy zmieniać tylko wartość parametru zamiast wymieniać całą płytę enkodera”.

Elastyczny interfejs enkoderów wbudowany w napędzie E300 obsługuje 16 różnych rodzajów enkoderów i nie wymaga dodatkowych kart z interfejsami. Enkodery przyrostowe (np. AB i SC), enkodery absolutne (SC.SSI, SC.EnDat, SC.Hiperface, SC.SC i SC.BiSS), a także enkodery z komunikacją absolutną (EnDat i BiSS) są obsługiwane już od momentu zakupu napędu.

Firma Carlos Silva używa produktów Control Techniques od wczesnych lat 90., w tym napędów poprzedniej generacji Unidrive SP. W porównaniu z poprzednią generacją, Josep Oliva ceni napędy dźwigowe E300 za całą gamę rozwiązań funkcjonalnych zintegrowanych w podstawowym oprogramowaniu firmowym, dzięki czemu nie ma już potrzeby stosowania dodatkowych kartridży. Inne funkcje, które robią wielkie wrażenie na zespole Carlos Silva, to między innymi wejście bezpiecznego odłączenia momentu (Safe Torque Off, STO), które pozwala na pracę bez dwóch styczników silnika, a także zaawansowana funkcja autoregulacji statycznej.

Napędy Control Techniques pozwalają na pracę wind bez styczników. Funkcja STO z certyfikatem EN81-20, EN81-50 TÜV to wysoce niezawodna metoda zatrzymywania zasilania silnika. Korzyści z przejścia na rozwiązania bezstycznikowe obejmują uproszczenie układu elektrycznego, ograniczenie problemów zgodności elektromagnetycznej (EMC), mniejszy hałas, większą niezawodność systemu i jego niższe koszty.

Natomiast funkcja statycznej autoregulacji pozwala na wykrywanie przesunięcia enkodera i optymalną konfigurację pętli prądowej bez potrzeby podnoszenia hamulca ani przewijania lin w układzie, co znacznie przyspiesza proces przekazania do eksploatacji.

„Ważna była dla nas pomoc Control Techniques w doborze rozmiarów w tych projektach, aby ograniczyć ryzyko przyszłych problemów wynikających z wymagającego środowiska pracy” – stwierdził Josep Oliva. „Tak naprawdę przy opracowywaniu rozwiązania dowolnego projektu zawsze możemy liczyć na rzeczową poradę Control Techniques odnośnie funkcji i działania ich falowników”.

Do tej pory w ramach pierwszego etapu projektu szpitalnego dostarczono 78 wind, chociaż w czasie trwania całego projektu planowana łączna liczba instalowanych dźwigów przekroczy 5000 sztuk.

„Cieszymy się z rezultatów pierwszego etapu i jesteśmy zadowoleni z wyników pracy falowników, które pomagają nam w sprostaniu nowym przepisom EN81-20 dotyczącym zasad bezpieczeństwa w konstrukcji i instalacji wind. Jak dotąd nie napotkaliśmy na żadne problemy” – podkreślił Josep Oliva.

Za sprawą dotychczasowego sukcesu przy realizacji projektu dźwigów szpitalnych, firma Carlos Silva niedawno stała się dostawcą rozwiązań sterowania windami w drugim znaczącym projekcie w Meksyku. Projekt obejmuje montaż 75 wind na 18 stacjach nowej linii miejskiej kolei w Guadalajarze.

„Wymagania stawiane przed windami na stacjach kolejowych są zupełnie inne” – tłumaczy Josep Oliva. „Na przykład wszystkie windy działają z jedną szybkością przy maksymalnie trzech przystankach. Jednak ponownie wybraliśmy napęd Control Techniques E300, aby zapewnić wysoki poziom w zakresie komfortu jazdy, wytrzymałości i niezawodności”.


Firma Control Techniques, należąca do grupy Nidec, jest światowym liderem w projektowaniu i wytwarzaniu elektronicznych napędów o zmiennej prędkości przeznaczonych do sterowania silnikami elektrycznymi. Firma została założona w 1973 r. Jej główna siedziba znajduje się w miejscowości Newtown w Walii. Firma posiada wyspecjalizowane zakłady produkcyjne, ośrodki badań i rozwoju oraz centra automatyki w 45 miejscach na całym świecie.

Więcej informacji znaleźć można na stronie www.ControlTechniques.com


Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *