Napędy i sterowanie

Zasilając pierwszy na świecie
12-metrowy autonomiczny autobus o napędzie elektrycznym

By  | 

W pełni elektryczny, autonomiczny autobus został po raz pierwszy zaprezentowany na Uniwersytecie Technologicznym Nanyang (NTU) w Singapurze. Pojazd ładowany jest za pomocą szybkiego systemu firmy ABB.

Osoba siedząca na miejscu kierowcy, która zamiast trzymać kierownicę, rozgląda się dookoła i robi zdjęcia telefonem komórkowym, to nietypowy widok. Jednak za 2-3 lata takie autobusy bez kierowcy będą w Singapurze na porządku dziennym, a pasażerowie przestaną się dziwić, że pojazd manewruje bez pomocy człowieka. Póki co, autonomiczny autobus zaliczył pomyślnie próbny kurs z pasażerami na pokładzie. Projekt stanowi część porozumienia o współpracy zawartego przez NTU, lokalny urząd transportu drogowego (LTA) oraz firmę Volvo Buses, a jego celem jest rozwój technologii do obsługi autonomicznych autobusów. Bieżący etap prac, który obejmuje jazdy próbne bez kierowcy, pokazuje że możliwości autobusu autonomicznego w zakresie poruszania się po ustalonej trasie zgodnie z harmonogramem są podobne do możliwości obecnych, standardowych autobusów miejskich w Singapurze.

System szybkiego ładowania HVC 300P firmy ABB wykorzystuje technologię prądu stałego o mocy 300 kW, dzięki czemu już po 3-6 minutach autobus jest gotowy do dalszej jazdy. System opiera się na otwartym interfejsie OppCharge, wykorzystywanym szeroko w Singapurze oraz w rejonie Azji i Pacyfiku. Dzięki zastosowaniu pantografu zamontowanego na przystanku końcowym, autobus można naładować bez generowania opóźnień w rozkładzie jazdy.

Jesteśmy zaszczyceni, że możemy być częścią tego przełomowego dla Singapuru projektu – powiedział Tarak Mehta, dyrektor Dywizji Produktów i Systemów Elektryfikacji ABB. – Mamy nadzieję, że będzie on kamieniem milowym w procesie dalszej elektryfikacji transportu miejskiego w regionie, którego problemem jest emisja spalin.

Jeden ze wspomnianych autobusów będzie wykorzystywany w centrum badań i rozwoju pojazdów autonomicznych (Centre of Excellence for Testing and Research of Autonomous Vehicles, CETRAN). W jednostce, która jest częścią kampusu NTU, naukowcy będą testować wprowadzane funkcje oraz badać, jak autobus zachowuje się w obecności innych uczestników ruchu drogowego. Drugi autobus będzie służył do testów przeprowadzanych w zajezdni autobusowej we współpracy z lokalnym operatorem transportu miejskiego.

ABB rozpoczęła pracę nad projektem ponad rok temu. Firma od lat rozwija technologie e-mobility – wprowadziła na rynek pierwszą ładowarkę prądu stałego w 2010 r., opracowała pierwsze krajowe sieci ładowania prądem stałym (2012 r.), a także pierwsze sieci ładowania eBus w Europie (2016 r.). Obecnie posiada globalną bazę 10 500 stacji szybkiego ładowania prądem stałym w 73 krajach świata.


ABB (ABBN: SIX Swiss Ex) jest technologicznym liderem w sieciach energetycznych, produktach elektryfikacji, automatyce przemysłowej, robotyce i systemach napędowych, obsługującym klientów z sektora użyteczności publicznej, przemysłu oraz transportu i infrastruktury na całym świecie. Kontynuując ponad 130-letnią historię innowacji, obecnie ABB tworzy przyszłość cyfryzacji w oparciu o dwie fundamentalne korzyści: dostarczanie energii elektrycznej z dowolnego źródła do dowolnego punktu poboru oraz automatyzacja przemysłu od etapu pozyskania zasobów naturalnych po gotowe wyroby. Jako sponsor tytularny Formuły E, w której startują wyłącznie sportowe samochody elektryczne, ABB przesuwa granice elektromobilności, wpływając na zrównoważoną przyszłość. Grupa ABB zatrudnia około 147 000 pracowników w ponad 100 krajach świata.


 

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *